Occasions deden het goed in de corona-tijd

Minder in het openbaar vervoer, meer thuiswerken en in de eigen auto

Toen de corona crisis in maart 2020 in alle hevigheid losbarstte gingen we met zijn alle in de inmiddels bekende intelligente lockdown. Het motto was “blijf thuis als het kan”, maar wie niet thuis kon werken moest toch zien dat  hij of zij veilig op het werk kwam. Het  Openbaar Vervoer werd ten sterkste afgeraden, maar als fietsen te ver is, wat dan? De auto moet, als hij voor de dagelijkse rit naar het werk gebruikt wordt, natuurlijk wel betrouwbaar en comfortabel zijn. Dus veel mensen hebben, toen ze weer meer naar het werk gingen, besloten om een nieuwe auto te kopen.

De automarkt is ingestort, maar niet helemaal.

In de eerste 6 maanden van dit jaar zagen de autodealers hun afzet flink teruglopen, afhankelijk van het merk tot wel 80%, de markt tot en met juni kende onder andere volgens VWE/Aumacon een gemiddelde terugloop van 30%  voor nieuwe registraties.  Bij de occasions echter staan we met name door een all time high in juni weer bijna gelijk met 2019. De occasionimport blijft daarop met -13,7% nog wat achter

Wel een beetje geld over, maar niet voor een fabrieksnieuwe auto

Lockdowns, code oranje, waar moet je naar toe. Zeker nu er wel versoepeld wordt maar er nog veel onzekerheden zijn.Veel mensen blijven thuis of vieren vakantie in eigen land, toch goedkoper. Het vakantiegeld bleef deels over, net als het budget dat niet gebruikt werd toen  er niet buitenshuis gegeten kon worden en veel andere leuke dingen ook niet mochten.  Die auto was toch een keer aan vervanging toe en dat budget is dus welkom. De meest gekochte auto’s, zo blijkt uit de statistieken waren gebruikte modellen, vooral auto’s onder de € 10.000,- waren populair.