Je nieuwe auto goedkoop, veilig en met garantie

De vraag naar nieuwe auto’s kent pieken en dalen

De vraag naar auto’s verloopt grillig, toch hebben de autofabrieken graag een zo constant mogelijk aantal auto’s per dag om te produceren. Auto’s worden op klantenwens gebouwd, naar dat wil niet zeggen dat elke auto ook door een “eindgebruiker” wordt besteld en geconfigureerd. Vaak worden ze door de importeur of op specificatie van de dealer geconfigureerd totdat de uiteindelijke berijder bekend is. Deze kan dan tot enkele weken voor productie nog bijna alle wijzigingen in de catalogus aanbrengen. Importeur en dealer kiezen dan een algemene veelgevraagde uitvoering.

Autofabrikanten en autoverhuurders kunnen elkaar aanvullen

Omdat autofabrikanten sturen op hun marktaandeel en een zo klein mogelijk voorraad, zetten een aantal merken veel auto’s in bij internationale, maar ook landelijke en regionale autoverhuurbedrijven. De prijs is dan een belangrijk argument om een bepaald model in grotere aantallen in de verhuurvloot op te nemen. Die algemene veelgevraagde uitvoering om, als er even wat minder verkocht wordt op voorraad te zetten, dat zijn nu net de auto’s die ook verhuurders graag in de vloot hebben. Om ze sneller te kunnen verkopen bieden ze deze auto’s aan verhuurbedrijven aan met extra kortingen. Meestal zijn ze voorzien van veel optie en extra’s.

Auto’s uit de verhuur zijn interessant en goedkoop

Huurauto’s uit binnen-, en buitenland die na een korte tijd, (3-9 maanden) uit de vloot gaan zijn dus in de regel jong en goed onderhouden.

Waarom goed onderhouden? Verhuurders willen geen trammelant onderweg en zeker ook tevreden klanten. Een auto die in de verhuur loopt moet dus constant in topconditie zijn en wordt voor elke verhuring geïnspecteerd, meestal gebeurt dat aan de hand van een gestandaardiseerde “pre-rental check”. Nationale en regionale autoverhuurders verhuren voornamelijk aan vaste klanten en de gemiddelde verhuring duurt van enkele dagen tot enkele maanden. Het is dus niet zo dat er elke dag een andere berijder in zit.

Doordat een auto ook bij binnenkomst wordt nagekeken vallen berijders die het niet zo nauw nemen snel door de mand. Ook in het buitenland bij verhuurders die aan vakantiegangers verhuren is dit het geval. Niemand wil de auto inleveren en achteraf een eigen risico berekend krijgen omdat er schade op de auto zit. Overigens zijn de meeste mensen gewoon zuinig op dure spullen.

Zo goed als nieuw dus, dat is het beste argument om er een te kopen, afgezien van de prijs natuurlijk. Want daar zit ook een groot verschil. De verhuurder heeft de auto’s in grotere aantallen goedkoop ingekocht en er toch zijn vaste marge op gehad. Ook de vraag naar huurauto’s kent pieken en dalen. Als auto’s uit de vloot moeten is het dus belangrijk dat ze snel en geruisloos “verdwijnen”. Het beste instrument om dit te laten lukken is een scherpe prijs.

Gratis garantie, of een extra verzekering

Auto’s vallen in de regel 2 jaar of meer in de fabrieksgarantie, als ze uit de verhuur komen zit er dus nog meer als een jaar fabrieksgarantie op. Je kunt hiervoor bij elke dealer terecht in heel Europa, dus ook als je in het buitenland op vakantie bent. Als de fabrieksgarantie er af gaat kun je bij diverse aanbieders voor een klein bedrag een aanvullende garantieverzekering kopen om je zekerheid nog wat te verlengen.

En ook nog minder BPM, dus extra goedkoop

In Nederland kennen we de aanschafbelasting BPM die een aanzienlijk deel van de prijs uitmaakt. Omdat auto’s in de eerste maanden meer afschrijven dan later in de levenscyclus, geldt dat ook voor de BPM.

Conclusie, duizenden euro’s voordeel

Ex-rentals zijn (zeer) jonge, kwalitatief goede auto’s met een super voordelige prijs. Kan je zomaar duizenden euro’s schelen ten opzichte van een nieuwe auto die maar een paar maanden jonger is.